Informatieve en administratieve ondersteuning

Bij ziekte, ouder worden, zorg die toeneemt komen veel vragen naar boven.
Het is vaak moeilijk om je weg in het hulpverleningslandschap te vinden, waardoor je niet tijdig de juiste zorg krijgt.
'Waar heb ik recht op?" is een vraag dat vaak naar boven komt.
Tevens brengt het vaak veel administratie met zich mee.

Al deze extra administratie, uitzoeken wat je rechten zijn en op zoek gaan naar de juiste hulp is vaak zeer tijdsintensief.
Wij bij Dag Opa willen graag helpen, zodat jij hier minder tijd in verliest.

De meest voorkomende vragen zijn;

  • Wat is het verschil tussen een zorgvolmacht en bewindvoering? Hoe vraag ik deze aan?

  • Heeft mijn mantelzorger recht op verlof?

  • De zorg voor mijn partner wordt te zwaar, waar vind ik hulp?

  • De mantelzorgpremie en de zorgverzekering ( zorgbudget ) is dit hetzelfde, zo neen wat is het verschil? Heb ik recht op één van deze?

  • Kan ik bij mijn gemeente terecht voor financiële ondersteuning, geven zij premies?

  • Hoe vraag ik een ziekenhuisbed of rolstoel aan en hoeveel zou dit mij kosten?

  • Mijn vriendin heeft recht op gratis vuilniszakken, heb ik hier ook recht op?

  • Ik heb sinds kort de diagnose Parkinson en wil hier graag met lotgenoten over praten, waar kan ik in contact komen met deze lotgenoten?

  • Ik moet hier heel wat papieren invullen, maar heb geen flauw idee hoe ik hieraan moet beginnen, wie kan mij hierbij helpen?

  • Ik zou wat informatie moeten inwinnen bij verschillende instanties maar zie hier tegenop, is er iemand die mij hierbij kan helpen?

  • Ik woon nog alleen, maar het lukt niet zo goed meer. Welke hulp bestaat er allemaal voor thuis en hoe begin ik eraan om dit te regelen?

  • Ik wil graag poetshulp, maar die dienstencheques hoe begin ik daarmee?

  • Mijn kinderen willen graag dat ik een personenalarm neem, maar waarom zou ik dit doen?

  • Wat is het verschil tussen een dagverzorgingscentra en kortverblijf en vanaf wanneer kan ik hier terecht?

  • Ik zou mij willen inschrijven op de wachtlijst van een rusthuis, maar hoe begin ik hieraan?

  • Wat is een preventieve wachtlijst bij een rusthuis en hoe kan ik mij hierop zetten?

  • Wat is het verschil tussen palliatieve sedatie en euthanasie?

  • Hoe moet ik een dossier in orde brengen voor mijn hospitalisatieverzekering?

  • Ik krijg heel veel facturen, maar snap hier niets van? Hoe kan ik een realistisch afbetaalplan regelen?

  • Wanneer heb ik recht op een palliatief zorgforfait?

  • Hoe regel ik mijn digitaal nalatenschap?

  • Mijn man deed de administratie en betalingen, ik zou dit nu graag zelf doen, maar het lukt mij niet, wie kan mij hierbij ondersteunen

  • en nog veel meer ....

Het is vaak niet makkelijk om een zelf een antwoord te vinden op al deze vragen.

Je moet hiervoor vaak rondbellen en wordt  soms van het kastje naar de muur gestuurd.

Dit in een periode dat je al veel aan je hoofd hebt.

 

Ik heb een uitgebreide kennis van de wetgeving en ken mijn weg binnen de hulpverlening.
Hierdoor kan je tijdige de juiste hulp inschakelen die jij nodig hebt in deze moeilijke periode.

Ik zoek de antwoorden op jouw vragen en breng indien nodig de papieren samen met jou in orde.
Ik volg de aanvragen op tot de aanvraag in orde is.


Ik neem mijn tijd om naar jouw verhaal en vragen te luisteren.